חברת הסיבים האופטיים IBC, המפעילה את המותג 'אנלימיטד', הגיעה לכ- 400 אלף בתי אב נגישים לתשתית ומשיקה היום (ב') אתר חדש עם מפה אינטראקטיבית – כך נודע לכלכליסט.
המפה תאפשר לראשונה לבדוק היכן פרסה החברה סיבים, מרמת העיר ועד הבניין. לדוגמה, המפה מציגה כי הפריסה הרחבה ביותר נעשתה בעיר תל אביב בה נפרסו 2,620 בניינים. לחיצה על העיר תציג את השכונות והבניינים הספציפיים הנגישים לתשתית, וכך יוכל מי שמעוניין להתחבר לשירות לדעת האם הוא זמין באזורו. כיום, מדווחת החברה על פריסה ב- 45 ערים.
IBC, בניהולו של אמיר לוי, תהיה למעשה החברה הראשונה שמציגה בשקיפות מלאה את הפעילות שלה. מנגד, החברה המתחרה פרטנר, מדווחת על מספר בתי האב הפרוסים פעם ברבעון ולא מציגה תמונה כוללת של אזורי הפריסה, אך ניתן לבדוק באתר החברה האם כתובת ספציפית נגישה לשירות. נכון לדוח הרבעון הראשון של 2020, הגיעה פרטנר ל- 625 אלף בתי אב ב- 50 ערים.
מכיוון שבבניינים רבים נפרסה תשתית של שתי החברות, כיום ישנם כ- 800 אלף משקי בית בעלי נגישות לתשתית, שהם כ- 30% ממשקי הבית בישראל. עם זאת, בפועל חוברו עד כה רק כ־ 150 אלף משקי בית שהם לקוחות משלמים. החברות פורסות בעיקר באזורים שמשתלמים להן כלכלית – בניינים רבי קומות שיחזירו מהר יותר את ההשקעה.
צופה להגיע למיליון בתי אב עד סוף 2022
IBC הוקמה ב- 2013 במטרה לפרוס תשתית סיבים אופטיים, המספקים מהירות של 1,000 מגה, על גבי רשת חברת החשמל. המיזם לא הצליח להתרומם בשנותיו הראשונות ונקלע לבעיות כספיות ובשנה שעברה נרכש על ידי סלקום וקרן תש"י, כאשר 30% נותרו בידי חברת החשמל.
על IBC מוטלת חובה לפרוס 40% מהמדינה בתוך עשור, אך החברה צופה שתגיע ליעד זה בתוך שנתיים וחצי. על פרטנר מנגד לא חלות מגבלות פריסה. IBC היא למעשה חברת תשתית סיטונאית ולא מספקת שירותים ישירות לצרכן, אלא דרך ספקיות אינטרנט ספציפיות: סלקום, אקספון 018, 019 מובייל, אינטרנט רימון, הלו 015 ועמית נט.
החברה השלישית שפורסת סיבים היא בזק, שפרסה באופן חלקי כ- 60% מהמדינה. עם זאת, החברה טרם ביצעה חיבור ממשי של הבניינים לתשתית, לאור חוסר כדאיות כלכלית בדרישת משרד התקשורת לפרוס בכל הארץ. לאחרונה הגיעה החברה להבנות מול המשרד, כך שהיא צפויה לחדש את פעילות הפריסה בקרוב.
לכתבה המלאה לחצו כאן.